Barion Pixel

30 razlogov za uživanje vitaminov skupine B

Objavil Nace 01/06/2019 0 Komenarji

30 razlogov za uživanje vitaminov skupine B

Za pravilno delovanje našega telesa potrebujemo širok spekter vitaminov. Čeprav jih potrebujemo v zelo majhnih količinah, lahko pomanjkanje vitaminov močno vpliva na naše zdravje. Naše telo ni sposobno samo proizvajati vseh vitaminov, zato smo odvisni od zunanjih virov za zagotovitev njihove dnevne potrebe. 

Nekoč so mislili, da je vitamin B le en vitamin, vendar je bilo kasneje ugotovljeno, da gre za različne biološko aktivne spojine, ki lahko skupaj obstajajo v istih virih.

V skupino vitaminov skupine B uvrščamo: 

  • Vitamin B1 (tiamin)
  • Vitamin B2 (riboflavin)
  • Vitamin B3 (niacin)
  • Vitamin B5 (pantotenska kislina)
  • Vitamin B6 (piridoksin in piridoksamin)
  • Vitamin B7 (biotin)
  • Vitamin B9 (folna kislina ali folna kislina)
  • Vitamin B12 (kobalamin)

Vitamini skupine B so potrebni za pravilno delovanje skoraj vseh biokemičnih procesov, ki se odvijajo v našem telesu. So ključnega pomena za presnovo, živčni sistem, vitalne organe, oči, mišice, kožo in lase. Naše telo uporablja različne vire energije, kot so ogljikovi hidrati, maščobe in beljakovine. Vitamini skupine B pomagajo telesu pri presnovi in uporabi hranilnih snovi. Imajo pomembno vlogo pri aktivnostih encimov in beljakovin, ki uravnavajo kemične reakcije. Naše telo ima omejeno zmogljivost shranjevanja vitaminov skupine B z izjemo vitamina B12, poleg tega delovanje številnih telesnih procesov zahteva njihovo visoko porabo, kar lahko hitro povzroči pomanjkanje. Pomanjkanje vitaminov skupine B pa se lahko pogosto odrazi skozi verižno povezane zdravstvene težave.

Vloga vitaminov skupine B

A. Koristi vitaminov skupine B za naše zdravje
B. Koristi vitaminov skupine B za nego kože
C. Koristi vitaminov skupine B za nego las
D. Koristi vitaminov skupine B za nohte

Viri vitaminov skupine B

Vitamini skupine B so topni v vodi, so zelo občutljivi in jih zlahka uniči alkohol ali kuhanje. Predelava hrane prav tako zmanjšuje vsebnost vitaminov, za primer zmanjšane vsebnosti vitaminov skupine B vzemimo primerjavo med običajnim kruhom in kruhom s celimi zrni, slednji ohrani neprimerljivo več vitaminov.

  • Ribe: najvišjo vsebnost vitaminov skupine B imajo ribe, zlasti losos, postrv, tuna in trska. 
  • Meso: sledijo jagnjetina, govedina, perutnina, jajca in mlečni izdelki.
  • Zelenjava: zelena listnata zelenjava, kot je špinača, krompir in bučke vsebuje znatne količine vitaminov skupine B, prav tako tudi stročnice, npr. soja, fižol v zrnju in leča.
  • Sadje: avokado, granatno jabolko, dateljni, lubenice in nekatere jagode. 
  • Tiamin pomaga pretvoriti glukozo v energijo in ima glavno vlogo pri živčnih funkcijah. Odličen vir so zrna žit, sezamovo seme, stročnice, pšenični kalčki, oreški, kvas in svinjina.
  • Riboflavin sodeluje pri proizvodnji energije in pomaga izboljšati vid. Prav tako izboljšuje zdravje kože. Mlečni izdelki, kot so mleko, jogurt, skuta, polnozrnati kruh, žita, jajce, zelena listnata zelenjava, meso, jetra in ledvice, vsebujejo največjo količino riboflavina.
  • Niacin pomaga pri pretvarjanju ogljikovih hidratov, maščob in alkohola v energijo. Ima pomembno vlogo pri ohranjanju kože in pomaga pri funkcijah prebavnega ter živčnega sistema. Dobri viri niacina so meso, ribe, perutnina, oreški, gobe in živila, ki vsebujejo beljakovine.
  • Pantotenska kislina je esencialnega pomena za metabolizem ogljikovih hidratov, beljakovin, maščob in alkohola ter pomaga pri tvorbi rdečih krvnih celic in steroidnih hormonov. Pantotensko kislino najdemo v različnih živilskih izdelkih, kot so jetra, mleko, ledvice, jajca, meso, kvas, stročnice in arašidi.
  • Biotin je potreben tudi za energetsko presnovo skupaj s sintezo aminokislin, maščob in glikogena. Cvetača, arašidi, jetra, piščanci in kvas vsebujejo pantotensko kislino v visokih količinah.
  • Piridoksin je potreben za presnovo beljakovin in ogljikovih hidratov, skupaj z nastajanjem rdečih krvnih celic in nekaterih snovi potrebnih za razvoj možganov in ohranja aktivnost steroidnih hormonov. Žita, stročnice, ribe, meso, školjke, oreški, jetra in sadje imajo visoko raven piridoksina.
  • Folat je potreben za tvorbo rdečih krvnih celic, ki prenašajo kisik do različnih organov v telesu. Potreben je tudi pri razvoju fetalnega živčnega sistema. Nosečnice potrebujejo v svoji prehrani veliko količino folatov. Folna kislina se v veliki meri uporablja v obliki dodatkov in obogatitve hrane. Dobri viri folatov so zelena listnata zelenjava, stročnice, semena, jetra, žita in agrumi.

Simptomi pomanjkanja vitaminov skupine B

Simptomi pomanjkanja vitaminov B vključujejo utrujenost, razdražljivost, spominske motnje, glavobol, razpoke v ustih, migreno, anemijo, depresijo, zaprtje in pekoče noge. Pomanjkanje vitaminov skupine B lahko povzroči tudi izgubo apetita, bolečine v trebuhu, otrplost in mravljinčenje rok. Prav tako lahko njihovo pomanjkanje povzroči težave z dihanjem, izpadanje las, ekcem in slabo rast otrok ter prirojene napake pri nosečnicah.

Vitamini skupine B za mirne živce in lepo kožo, zdrave lase ter krepke nohte.

A. Koristi vitaminov skupine B za naše zdravje

Omenimo le nekaj največjih koristi, ki jih zagotavljajo vitamini skupine B za naše zdravje.

1. Skrbijo za pravilno delovanje telesa

Vitamini skupine B igrajo pomembno vlogo pri pretvarjanju glukoze v energijo. Glukoza, ki jo dobimo iz hrane telesu služi kot glavni vir energije. Prav tako pomagajo pri presnovi maščob in beljakovin ter imajo pomembno vlogo pri delovanju živčnega sistema. Tiamin pomaga krepiti živčni sistem in krepi telo v stresnih pogojih. Piridoksin, pomemben član skupine vitaminov skupine B, pomaga pri izdelavi določenih hormonov v možganih, ki so znani kot nevrotransmitorji, med drugim krepi naš imunski sistem.

2. Zmanjšujejo težave s holesterolom

Niacin pomaga zniževati slab holesterol in povečuje raven dobrega holesterola. Pomaga tudi pri preprečevanju nabiranja oblog na stenah arterij in služi kot pomoč pri mišičnih obolenjih.

3. Izboljšujejo slabokrvnost

Folati pomagajo pri spodbujanju zdravega razvoja ploda in ima vlogo pri ustvarjanju novih celic v telesu. Folna kislina je potrebna za tvorbo RNA in DNA, ki pomaga pri tvorbi novih celic. Vitamin pomaga pri spodbujanju rdečih krvnih celic in preprečuje anemijo. Folat je med nosečnostjo zelo pomemben in ščiti poškodbe nevtralne cevi. Vsem ženskam v rodni dobi se priporoča, da povečajo vnos tega vitamina, da bi preprečili negativne učinke med nosečnostjo in porodom.

4. Spodbujajo izločanje toksinov

Niacin je zelo koristen za odstranjevanje toksinov, saj pospešuje izločanje zdravju škodljivih kemikalij iz telesa. Niacin pomaga telesu, da v nadledvičnih žlezah in drugih delih telesa proizvaja različne spolne in stresne hormone, med drugim pomaga izboljšati cirkulacijo in zavira vnetja.

5. Spodbujajo rast celic

Biotin in folna kislina pomagata ustvariti nove celice in pomagata pri razvoju celične rasti. Prav tako pomaga pri nastanku maščobnih kislin in ohranja stalno raven krvnega sladkorja. Nekateri vitamini skupine B prav tako pomagajo celicam pri pretvorbi maščob v energijo.

6. Sproščajo in zbistrijo um

Vitamini skupine B so ključnega pomena za vse težave povezane z umom, kot so stres, migrena, razpoloženje in spomin. Pomagajo pri odpravljanju tesnobe, zmanjševanju depresije in povečanju energije. Prav tako izboljšujejo simptome motnje hiperaktivnosti in kognitivne motnje.

7. Preprečujejo nastanek rizičnih obolenj

Vitamini skupine B skupine med drugim zmanjšuje tveganje za nastanek raka trebušne slinavke in raka na debelem črevesju.

8. So v pomoč pri presnovi hrane

Pomembno je, da se hrana, ki jo jeste, pravilno presnovi. Vitamini skupine B proizvajajo klorovodikovo kislino za razgradnjo beljakovin, maščob in ogljikovih hidratov. Če se ta hranila v vašem telesu naberejo, lahko povzročijo odpoved ledvic in jeter. S povečanjem vnosa vitaminov se izognete tveganju za bolezni.

9. Povečujejo raven življenjske energije

Vitamini skupine B igrajo ključno vlogo pri pretvorbi vseh ogljikovih hidratov v glukozo, ki se nato pretvori v energijo. Zelo pomembno je zagotoviti telesu dovolj energije za opravljanje vsakodnevnih aktivnosti, kot tudi zagotavljanje visoke ravni energije, da ne opešamo prehitro.

B. Koristi vitaminov skupine B za nego kože

Dovolj vitaminov in mineralov v naši prehrani ne bo samo koristilo našem telesu, ampak bo poskrbelo tudi za notranjo nego naše kože. Vitamini skupine B pospešijo celično presnovo in spodbujajo zdravje kože. Vitamini B imajo pomembno vlogo tudi pri krepitvi vitalnosti kože, ohranjajo zdrav ten kože in jo ščitijo pred neželenimi pojavi, kot so ekcemi.

10. Varujejo pred posledicami staranja

Vitamin B1 je močan antioksidant, ki pomaga pospešiti krvni obtok. Prav tako nas varuje pred posledicami staranja, kot tudi pred negativnimi učinki kajenja in uživanja alkohola.

11. Izboljšuje zdravje kože

Vitamin B2 pomaga ohranjati zdravje kože in preprečuje nastanek aken.

12. Zmanjšuje mastnost kože

Vitamin B5 zmanjšuje nastanek aken in obenem pomaga pri ohranitvi vlage v koži, da je ta bolj čvrsta, zdrava in vidno zmanjšuje znake staranja. Vitamin B5 je potreben tudi za zdravo rast celic in boj proti ekcemom.

13. Zdravi, trdi in naravno sijoči nohti

Biotin je potreben za zdravje kože, las in nohtov. Pomaga tudi pri težavah različnih kožnih bolezni, kot so seborični dermatitis, akne in ekcemi.

14. Zmanjšuje starostne gubice

Vitamini skupine B se pogosto uporabljajo kot ključna sestavina v izdelkih za preprečevanje staranja kože. Tako niacin izboljšuje povrhnjico - zgornjo plast kože, da ta zadrži več vlage, zato je koža bolj gladka in mehka.

15. Naravna zaščita pred škodljivimi UV žarki

Vitamini skupine B ščitijo kožo tudi pred škodljivimi sončnimi žarki.

16. Pripomorejo k posvetlitvi kože

Vitamini skupine B so dobra izbira za posvetlitev kože. Z redno uporabo vplivajo na zmanjšanje hiperpigmentacije. Prav tako pripomorejo k izboljšanju stanja pri aknah, luskavici in drugih kožnih težavah.

17. Zmanjšujejo razdraženost kože

Vitamini skupine B pomagajo zmanjšati rdečico, razpokanost in druge znake razdražene kože.

18. Izboljšujejo strukturo kožnih celic

Vitamini skupine B ščitijo kožo pred otekanjem in podaljšujejo življenjsko dobo celic.

19. Povečujejo prekrvavitev kože

Vitamini skupine B krepijo prekrvavitev kože, s tem zunanje plasti kože našega telesa prejmejo več kisika, zaradi česar so celice bolj odporne, koža pa bolj odporna.

20. Preprečujejo suho kožo

Vitamini skupine B ščitijo kožo pred izsušitvijo s čemer preprečujejo nastanek razpokane in suhe kože.

C. Koristi vitaminov skupine B za nego las

Vitamini skupine B imajo tudi številne prednosti za lase. Vitamini preprečuje izpadanje las in spodbujajo rast novih las. Z vsakodnevno vključitvijo vitaminov skupine B v vašo prehrano se lahko vaši lasje bistveno izboljšajo in dosežejo naravni lesk in sijaj.

21. Prispevajo k močnim in sijočim lasem 

Za močne in sijoče lase v prehrano vključite poleg vitaminov skupine B tudi minerale. Zaradi pomanjkljivih prehranjevalnih navad nam primanjkuje pomembnih hranilnih snovi, zaradi česar so lasje krhki, tanki in brez sijaja. V nekaterih primerih lahko pomanjkanje vitaminov spodbudi izpadanje in redčenje las ter plešavost.

23. Krepijo zdravje las in lasišča

Vitamin B12 je del strukture las, zato bo vzdrževanje ustrezne ravni B12 pomagalo povečati splošno zdravje las.  Vitamin B3 pa pomaga pospešiti prekrvavitev celotnega lasišča.

24. Zmanjšujejo plešavost

Vitamin B6 zmanjšuje nastanek dihidrotestosterona, hormona, ki povzroča plešavost pri moških in ženskah. Vitamin B6 preprečuje izpadanje las in spodbuja zdrave lase.

25. Ohranjajo vlažnost lasišča

Vitamini skupine B imajo vlogo pri izločanju sebuma v lasišču. Regulirajo pretok sebuma v lasnih mešičkih, tako da lasišče ohranja vlago in preprečuje nastanek prhljaja.

26. Preprečujejo prezgodnje sivenje las

Vitamini skupine B so pomembni tudi za proizvodnjo melanina, ki pomaga ohranjati naravno barvo las in izboljšuje zdravje las. Biotin preprečuje sivenje in izpadanje las.

27. Spodbujajo rast las

Biotin ima pomembno vlogo pri proizvodnji maščobnih kislin, ki so potrebne za hitro rast celic. Znatno izboljša stopnjo rasti las, jih okrepi in naredi lase močnejše.

28. Izboljšujejo zdravje lasišča

Vitamini skupine B izboljšajo tudi zdravje lasišča. Pri zdravem lasišču so tudi lasje močnejši, prispevajo tudi povečanju velikosti lasnih mešičkov.

D. Koristi vitaminov skupine B za nohte

Za zdrave nohte in njihovo rast je potrebna dobro uravnotežena prehrana, bogata s hranili. Zaradi pomanjkanja vitaminov skupine B se pogosto pojavijo težave z nohti, kot so krhki nohti, razcepitev nohtov, razbarvanje nohtov, bledi in lomljivi nohti. 

29. Zdravi in močni nohti

Vitamin B12 pomaga telesu, da absorbira železo, ki je potrebno za zdrave in močne nohte. Pomanjkanje minerala železa lahko vodi do belih in krhkih nohtov, ki rastejo neenakomerno. Vitamin B12 ima tudi zelo pomembno vlogo pri nastajanju rdečih krvnih celic, pomanjkanje katerih lahko privede do bledih in slabih nohtov.

30. Spodbuja rast nohtov

Folat je pomemben tudi za zdravje in rast nohtov, saj pomaga pri razvoju in rasti novih celic.

Vitamini skupine B so zelo pomembni za naše splošno dobro počutje. Izboljšujejo naš imunski sistem in krepijo naše zdravje, ter nas nagrajujejo z lepo kožo in močnimi, sijočimi lasmi. Poskrbite, da boste v svojo prehrano vključili vitamine skupine B, da boste lahko v celoti uživali vse njihove koristi.